بهترین کارها

بهترین کارها

بهترین کارها

بهترین کارها

دانش هایی که کرونا برای ما ایجاد کرد

تا به حال هروقت از کرونا صحبت شده در مورد چیزهایی که از دست داده ایم صحبت شده. اما ورود کرونا و بحث کرونا در جامعه مطالب جالبی را به دامنه اطلاعات عمومی مردم اضافه کرد. یکی از این دانش‌ها آشنایی عموم مردم با ویروس و تست‌های ویروسی و به خصوص تست ریل تایم PCR به عنوان یکی از روش‌های شناسایی عفونت ویروسی در بدن بود.

اگر مایلید اطلاعات خود را در مورد تست Realtime PCR افزایش دهید و در مورد جزئیات این روش آزمایشگاهی و مراحل انجام تست کرونا کنجکاو هستید با ما همراه باشید.

ویروس‌ها عناصر خارجی هستند که ماهیتی غیر زنده دارند. اما این اجزای غیر زنده میتوانند به سلول‌های زنده مورد هدف خود متصل شده و ماده ژنتیکی خود را وارد سلول زنده کنند. ورود ماده ژنتیکی ویروس که میتواند از نوع RNA یا DNA باشد باعث تکثیر و فعالیت ویروس در سلول هدف خود شده و در نهایت باعث اتفاقاتی غیر طبیعی در سلول آلوده شده میشود.

ویروس عامل بسیاری از بیماری‌های انسانی است. بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، ایدز، هپاتیت و کرونا و بسیاری از بیماری‌های دیگر انسانی ویروسی هستند. حتی برخی ویروس‌ها محرک بیماری‌های دیگر هستند. مانند ویروسی که میتواند موجب تحریک ایجاد سرطان دهانه رحم شود.

همانطور که گفته شد مهمترین بخش ویروس اسید نوکلئیک ویروسی است و بهترین راه شناسایی ویروس جداسازی ژنوم ویروسی است. در مورد کرونا که ژنوم آن از نوع RNA است، این کار با استخراج RNA ویروسی امکان پذیر است. اما ما نمیتوانیم مقادیر اندک ژنوم ویروس را در نمونه بیمار شناسایی کنیم. پس ژنوم ویروس استخراج شده را چگونه شناسایی کنیم؟ راه حل ساده است، بایستی ابتدا ژنوم ویروس را تکثیر کنیم !

همانطور که گفته شد، ژنوم ویروس کرونا از نوع RNA است. RNA ویروسی جداسازی شده ابتدا با استفاده از روشی به نام ریورس ترانسکریپشن به DNA تبدیل شده و DNA به روش PCR تکثیر میشود. ریل تایم PCR روشی است که در آن در هنگام تکثیر DNA میتوانیم مقدار آن را نیز مشاهده کنیم به همین دلیل برای سنجش حضور یا عدم حضور و میزان ژنوم ویروسی از روش ریل تایم PCR استفاده میکنیم.

علاوه بر این، برای اینکه بتوانیم این مرحله را به سرعت انجام دهیم از مستر میکس ریل تایم PCR تک مرحله یا کیت ریل تایم PCR استفاده میکنیم که در این حالت تبدیل RNA به DNA و انجام واکنش تکثیر در یک مرحله انجام میشود.

در نهایت خروجی دستگاه Realtime PCR یک نمودار به ما ارائه میکند که میزان بالا رفتن این نمودار نشانگر میزان ویروس موجود در نمونه بیمار است.